Direct naar hoofdnavigatie Direct naar pagina inhoud Direct naar footer menu Direct naar zoekveld
Logo
Langs de Waal
  • Inloggen
  • Home
  • Over de kunstroute Subpagina's tonen of verbergen
    • Ontwerpen kunstroute
    • Proces
    • Locaties & Opdracht
    • De kunstenaars
    • De vakjury
    • Land Art
  • Over de ideeëncompetitie Subpagina's tonen of verbergen
    • Inzendingen
    • Hoe het werkt
    • Locaties
    • Planning
  • Nieuws
  • Contact
    Home > Over de kunstroute > Ontwerpen kunstroute
    Subpagina's tonen of verbergen
    • Ontwerpen kunstroute Subpagina's tonen of verbergen
      • Juryrapport
    • Proces
    • Locaties & Opdracht
    • De kunstenaars
    • De vakjury
    • Land Art
    Terug

    The First and The Last Post

    ProfielfotoElejan van der Velde 28-08-2016

    Hieronder vindt u alle 16 ingediende schetsontwerpen voor de kunstroute Hof van HolLandArt. Op dinsdag 11 oktober 2017 is bekend gemaakt welke schetsontwerpen zijn gekozen door de publieksjury en door de vakjury.

    Publiek

    ·        Altijd Lente van Leonard van Munster

    ·        Novio Magum Erratic van Erik Odijk

    ·        Parfumatorium van Theodora Kotsi Felici

    Vakjury

     ·        Telraam van Onno Dirker en Rudy Luijters (Atelier Veldwerk)

    ·        Flashforward van Erwin Driessen en Maria Verstappen

    ·        Vruchtbakens van Mirjam Kuitenbrouwer

    ·        Getuigen van Heidi Linck

    ·        Future Ruins van Edwin Zwakman

    ·        Tijd is een afstand van Dorien de Wit

    ·        Atlas van Bram Kuijpers

    Een groene huid van zand omhult een messing lantaarnpaal. Tweemaal per week, 150 maal, zendt deze zijn code uit en dan is het weer stil.

    Het schetsontwerp voor Hof Van Holland is een lantaarnpaal gehuld in een huid van groen zand die in morsecode de datum van de oversteek van de Waal uitzend. De lantaarnpaal is gecoat met een messing coating die pas zichtbaar wordt als de groene zandhuid langzaam vervalt. Het groene zand wordt langzaam bruin en spoelt door de regen en de wind langzaam weg waardoor de ‘glanzende’ paal zelf zichtbaar wordt. Iedere maandagavond om 23:00 zendt deze paal 150 maal een morsecode van de datum 19-9-1944 uit en iedere dinsdag middag 150 maal de datum 20-9-1944 waarbij deze precies stopt om 14:57. De eerste tijd is de geplande tijd van de oversteek van de waal en de tweede tijd is de echte tijd dat de oversteek begon. Het interval is de wachttijd. Dit werk wil ik op de zuid-west wal van het fort plaatsen. Als alternatieve locatie zou het bij de T-splitsing van de Oosterhoutse Dijk en de Zalige straat kunnen geplaatst worden.


    De aanleiding voor dit ontwerp komt uit mijn eerste plan waarbij ik een uitkijktoren wilde maken voor boven op het fort Beneden Lent. Deze toren was een samensmelting van een hoogspanningsmast en een oud militair vliegtuig wrak. Door het huidige landschap te combineren met de oorlogshistorie kwam ik tot dit monumentale beeld. Op deze toren kwam ik op het idee om een morsecode te laten uitzenden op de top, maar voor dit beeld werd dit te veel informatie. Toen de toren een onrealistisch idee bleek qua budget heb ik het idee van morsecode als beeld als nieuw uitgangspunt genomen.


    Een lamp heeft een behuizing nodig en daarvoor heb ik een lantaarnpaal gekozen. De lantaarnpaal heeft voor mij een archaïsche vorm. Tegenwoordig zijn er veel moderne ontwerpen in straatverlichting maar voor mijn ontwerp wil ik een lantaarnpaal die heel duidelijk voldoet aan het idee van een lantaarnpaal; Als je zonder een beeld aan een lantaarnpaal denkt en deze uittekent. Dit ontwerp heeft zijn oorsprong in de historie van het Fort. Het fort is gebouwd in 1862 maar de enige keer dat het heeft militair heeft gefunctioneerd is tijdens de tweede wereldoorlog. Je hebt dus een gebouw dat gebouwd is met een functie maar zijn oorspronkelijke functie bijna nooit heeft waar kunnen maken. Dit ene glorie moment is dan ook het moment dat ik als morsecode heb genomen. Aan de ene kant is het een beeld dat een referentie geeft naar de oorlog, maar aan de andere kant is het ook een beeld dat gezien kan worden als een kapotte knipperende lantaarnpaal. Voor mij is het gebruiken van morsecode een ode aan morsecode als ‘verdwijnende taal’. De ‘archaïsche’ vorm van de lantaarnpaal is voor mij een toekomst monument voor de vorm van de lantaarnpaal die ook ooit zal verdwijnen. Voor mij ligt de interesse in de vorm en de functie van een object of een taal. Veel dingen van vroeger die zien we nu als vorm omdat we de functie niet meer kennen. Een ding kan door het verliezen van zijn functie puur vorm worden. Zoals de kinderen van nu in plaats van antennes rare harken op daken zien.


    Het beeld is een ongevraagd monument. Een monument dat aan de oorlog herinnert, maar zonder pathos, want het herinnert in eerste instantie alleen aan banale zaken zoals tijden en tijdstippen. Tegelijkertijd staat het monument voor ‘lichte’ zaken zoals de morsecode, de lantaarnpaal en de verandering van dingen door het verliezen van functie.

    Afbeeldingen

    The First and The Last Post (silent)

    Toegevoegde bestanden

    Bestand
    The Last Post.mov
    • Opties
    Beeldbeschrijving_A4.pdf
    • Opties
    drawing and model.pdf
    • Opties
    collage Lent_A4.pdf
    • Opties

    Twitter

    Delen

    Facebook
    LinkedIn
    Twitter
    E-mail

    Op de kaart

    Delen

    Facebook
    LinkedIn
    Twitter
    E-mail
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Inloggen